The Transport Box of The Saint George
Petra Křivová, Adam Velíšek, Adam Kovalčík
Instalaţia “The Transport Box of the Saint George” se referă întocmai la o nouă călătorie a sculpturii, de data aceasta ca un cadou, reîntorcându-se la Clujul unde a ieşit la lumină pentru prima dată. Instalaţia este o sculptură ecvestra şi o cutie de transport în acelaşi timp. Monumentalitatea lucrării, măsurând 2,5 m înalţime, ridică totodată problematica funcţiei sculpturii în spaţiul public, şi cum aceasta confirmă status-quo-ul unui context social şi politic al prezentului. “Într-o vreme a capitalelor culturale europene, entertainmentului stradal şi circului new-age, sculptura devine un ornament, unde criteriile estetice ale momentului devin principalul criteriu de evaluare. Diminuarea intenţionată a dimensiunilor statuii Sfântului Gheorghe subliniază automat diverse asocieri care sunt esenţiale pentru definiţia vizuală a spaţiului în care trăim”, spun artiştii.
Přepravní box sv. Jiří
Petra Křivová, Adam Velíšek a Adam Kovalčík
Mezikulturní výměna a s tím spojená migrace a politický styk mezi dnešním územím Rumunska a současným územím Čech a Moravy sahá až do raného středověku. Roku 1373 nechal císař Karel IV. zhotovit sochu svatého Jiří dílnou Martina a Jiřího z Kluže. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších českých, ale i evropských gotických plastik.
Socha vyrobená v Kluži cestovala až do Čech, kde se zhotovilo několik odlitků. Kopie sochy je také vstupním reliktem v budově Akademie výtvarných umění v Praze. Již více než sto let je každý student determinován tímto objektem, který je prakticky kolektivním symbolem spojeným se studiem na AVU.
Instalace „Přepravní box sv. Jiří“ odkazuje k historické události, kdy sv. Jiří byl podruhé v pohybu, a to v roce 1900, kdy cestoval zpět do Kluže jako dar. Současná instalace je v podstatě jezdeckou sochou a přepravním boxem současně.
Monumentálnost bloku současně subverzivně odkazuje k obecné problematice funkcí soch ve veřejném prostoru, které mají potvrdit status quo danému politickému a společenskému prostředí. Socha nesla ideu, zprávu, tedy vždy silný obsah. V době pouliční zábavy, novodobých cirkusů a Evropských hlavních měst kultury se stává socha dekorem, kde estetická kritéria daného prostředí a doby jsou hlavním kritériem. Záměrná redukce formy u sv. Jiří automaticky podtrhuje různé asociace, které jsou podstatné pro vizuální definici prostoru, v němž žijeme.
— František Zachoval
— František Zachoval
Projekt podpořilo České centrum v Bukurešti.
http://bucharest.czechcentres.cz/cs/program/detail-akce/festivalul-18/
http://czech-it.ro
https://www.facebook.com/CentrulCeh?fref=ts
http://bucharest.czechcentres.cz/cs/program/detail-akce/festivalul-18/
http://czech-it.ro
https://www.facebook.com/CentrulCeh?fref=ts
Žádné komentáře:
Okomentovat