about


The Transport Box of The Saint George
Petra Křivová, Adam Velíšek, Adam Kovalčík


În 1373 împăratul Charles IV a comisionat studioului lui Martin şi Jiri din Cluj o sculptură a Sfântului Gheorghe. Aceasta devine apoi una dintre cele mai semnificative sculpturi gotice cehesti şi europene. Concepută la Cluj şi apoi transportată în Cehia, sculptura a fost reprodusă de o mulţime de ori până în prezent. Una dintre aceste versiuni este asezată la intrarea în clădirea Academiei de Arte Vizuale din Praga. De mai bine de 100 de ani, fiecare student care a păşit aici a fost întâmpinat de această reprezentare, devenind practic un simbol colectiv al studenţiei la AAV. 

Instalaţia “The Transport Box of the Saint George” se referă întocmai la o nouă călătorie a sculpturii, de data aceasta ca un cadou, reîntorcându-se la Clujul unde a ieşit la lumină pentru prima dată. Instalaţia este o sculptură ecvestra şi o cutie de transport în acelaşi timp. Monumentalitatea lucrării, măsurând 2,5 m înalţime, ridică totodată problematica funcţiei sculpturii în spaţiul public, şi cum aceasta confirmă status-quo-ul unui context social şi politic al prezentului. “Într-o vreme a capitalelor culturale europene, entertainmentului stradal şi circului new-age, sculptura devine un ornament, unde criteriile estetice ale momentului devin principalul criteriu de evaluare. Diminuarea intenţionată a dimensiunilor statuii Sfântului Gheorghe subliniază automat diverse asocieri care sunt esenţiale pentru definiţia vizuală a spaţiului în care trăim”, spun artiştii.




Přepravní box sv. Jiří

Petra Křivová, Adam Velíšek a Adam Kovalčík


Mezikulturní výměna a s tím spojená migrace a politický styk mezi dnešním územím Rumunska a současným územím Čech a Moravy sahá až do raného středověku. Roku 1373 nechal císař Karel IV. zhotovit sochu svatého Jiří dílnou Martina a Jiřího z Kluže. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších českých, ale i evropských gotických plastik.
Socha vyrobená v Kluži cestovala až do Čech, kde se zhotovilo několik odlitků. Kopie sochy je také vstupním reliktem v budově Akademie výtvarných umění v Praze. Již více než sto let je každý student determinován tímto objektem, který je prakticky kolektivním symbolem spojeným se studiem na AVU.
Instalace „Přepravní box sv. Jiří“ odkazuje k historické události, kdy sv. Jiří byl podruhé v pohybu, a to v roce 1900, kdy cestoval zpět do Kluže jako dar. Současná instalace je v podstatě jezdeckou sochou a přepravním boxem současně.
Monumentálnost bloku současně subverzivně odkazuje k obecné problematice funkcí soch ve veřejném prostoru, které mají potvrdit status quo danému politickému a společenskému prostředí. Socha nesla ideu, zprávu, tedy vždy silný obsah. V době pouliční zábavy, novodobých cirkusů a Evropských hlavních měst kultury se stává socha dekorem, kde estetická kritéria daného prostředí a doby jsou hlavním kritériem. Záměrná redukce formy u sv. Jiří automaticky podtrhuje různé asociace, které jsou podstatné pro vizuální definici prostoru, v němž žijeme.

 — František Zachoval

Žádné komentáře:

Okomentovat